Het is jammer dat het ten koste van de Lelylijn is gegaan, hoe makkelijker de uitvoering van deze spoorlijn ook is. Het gaat hier om de Nedersaksenlijn. Maar vergeleken met andere spoorplannen is deze aanpak voortvarend. Wie het Nederlandse spoorwegennet bekijkt, ziet een paar opvallende zaken. Even voor de duidelijkheid: in negatieve zin.
In Flevoland, de provincie waar ik woon, heeft alleen de Flevopolder een lijn. Zeeland, dat uit nog meer (schier)eilanden bestaat, kent alleen op Zuid-Beveland en Walcheren een spoorverbinding. Lijnen over de Afsluitdijk en de Houtribdijk ontbreken. In het zuiden van het land is het beter geregeld, al kan de aansluiting met de buurlanden stukken beter. Om dan nog maar te zwijgen over de Lelylijn, dat zelfs 36 jaar na bespreking níet van de grond komt! Ondanks de vele groene lichten uit de provincies en de gemeenten, zelfs van de PVV.
Voorbeelden
Het spreekt voor zich, dat je dan aangewezen bent op bussen. Die stoppen op (haast) elke halte en volgen niet de snelste weg. Om nog maar te zwijgen over de frequentie. In het ergste geval, zoals op het eerder genoemde Zuid-Beveland (en zelfs in Brabant), één keer per uur. Nou is het op die plekken écht armoe troef – het gaat om buurtbussen en geen gewone lijnbussen.
Maar ook verbindingen met reguliere bussen zijn niet even florissant. Soms stoppen bussen enkel naast de snelweg (zoals in Geffen, nabij Oss). Of rijden ze maar eens in de twee uur. Dit is anekdotisch, maar de bus naar mijn eerste serieuze bijbaan – 150 naar Zeewolde, zie de ‘Over ons’ waarom – kwam maar ééns in de 2 uur! Nou is Zeewolde een dorp, maar verbindingen met het Gooi waren en zijn niet bijster beter! De bus die Almere en Blaricum met elkaar verbindt rijdt net zo frequent, maar is ’s avonds en in het weekend zelfs afwezig!
Plekken zonder lijnen
Je kunt je voorstellen dat dit voor de meeste Zeeuwse (schier)eilanden, Zeeuws-Vlaanderen en voor dijkverbindingen niet beter is. Ten aanzien van de Lelylijn is het zelfs onhandig. Gebeurt er iets in Zwolle, dan zit heel Noord-Nederland in de shit. Ditzelfde geldt, voor de Zeelandgangers, ook voor het Brabantse Roosendaal.
Het is begrijpelijk: nieuw treinspoor is duur en ov is per definitie verliesgevend. Daarnaast is Nederland basically a swamp: het is te nat, te slap en her en der daalt de bodem zelfs. Het helpt vaak niet dat ambtelijke molens tergend langzaam draaien: elke overheid (en een deel van de semioverheid, zoals de vervoersmaatschappij) moet ja zeggen. Al was het alleen maar omdat de ruimte beperkt is.
Maar toch: we moeten groener worden. En er zijn veel krimpregio’s (ja, dit geldt ook voor het Ommeland uit Stad en Ommeland). Bovendien hebben mensen die niet kunnen of willen autorijden meer vrijheid in hun keuzes. Eén ding kan al 12 jaar gelukkig wel: als Almeerder zonder omleiding naar Zwolle reizen!