De mussen vielen van het dak, bijna letterlijk zelfs. Met deze hitte hebben zelfs bomen het zwaar. Niet elke boom kan de hitte immers dragen (zeker niet als die jong is). Om maar nog te zwijgen over onze landbouwdieren, zoals die arme koeien die in de hitte zitten. En toch … toch was er ook goed nieuws, zo betoogt deze auteur. Want ergens in Den Haag, vatten mensen diezelfde koe immers goed bij de horens. 

Eerder deze week kwam het kabinet met het plan om de stikstofemissies terug te dringen. Er gaat 2 miljoen euro naar natuurherstel en -beheer. Er komen normen waarmee de boeren zelf de verlaging van de uitstoot kunnen vormgeven. Denk maar aan de 0,164 kilo ammoniak vanaf 2027. En er zijn grenzen. Binnen zones van 500 tot 1000 meter in 100 kwetsbare natuurgebieden – zoals de Brabantse Peel – gelden striktere maatregelen.

Dit zijn concrete stappen, die ook nog worden geïnitieerd met perspectief voor boer, burger, natuur en bedrijf. Als je nota bene vele organisaties – zowel sommige groene organisaties, als de waterschappen als de bouw en een deel van de boeren – kritisch doch licht positief weet te krijgen, zit je al in een stap in de goede richting. De grutto krijg je hiermee niet zomaar terug, maar het akkerland als zodanig verbouwen met rijke vegetatie kán het wel helpen.

En net zo positief, is het bewustzijn van de link tussen de hitte en het klimaat. In 2021 zouden BIJ1 en de bondskanselier van Duitsland nog roepende in de woestijn zijn, met het linken van het wateroverlast met de klimaatcrisis. Nu komen steeds meer beleidsmakers en bijna alle grote media met dit verband. Maar evenzeer gaat het ook om adaptatie: je bewust worden van het warme weer. Door huizen voor het hele jaar te isoleren, niet klakkeloos openen óf sluiten van gelegenheden, en met name het vergroenen. Vooral aangenaam voor de mens – want bomen kunnen de boel enkele graden doen verkoelen – maar ook voor de natuur (en dat laatste behoeft niet echt uitleg).

Over het klimaat gesproken: het kabinet-Jetten had in januari in het coalitieakkoord al aangegeven werk te willen maken van klimaat. Denk hierbij aan het investeren in waterstof, of aanvullende regels t.o.v. de 90% reductie van klimaatemissies. Niet geheel toevallig heeft het kabinet de naam van de minister die in Rutte-IV verantwoordelijk was voor het klimaat. Deze ambities had de coalitie ook qua natuur en stikstof: minder dan de helft voor de landbouw tov 2019, investering in agrarische natuur en oog voor de Veluwe en de Peel.

Al met al, er is meer om naar uit te kijken. Vanaf morgen wordt het voor de rest van de maand juni en het begin van juli minder verhit. Laten we voor Moeder Natuur hopen dat het ook geldt, maar dan voor onbepaalde tijd.